Thursday, October 04, 2007

Lite Paprika?

Det var ett tag sedan jag bloggade. Jag sade att jag skulle börja blogga mer på svenska. Detta lär nu bli en sanning med modifikation, eftersom jag ser mig som mer eller mindre två språkig, jag är gift med en delvis amerikansk tjej, och både tänker och pratar på åtminstone två språk själv, dagligen, alltid. Men, men.

Sen jag senast var här har det hänt mycket, och inget. Min Tech blog är fortfarande på gång så att säga. Den kommer att finnas att tillgå på WordPress när jag blir färdig med den. Men det är just det som är problemet. Har lite personliga issues just nu som måste redas ut innan det kan bli någonting!

Lite till livs tänkte jag dock ge den ende (?) stackars sate som läser denna blog: Paprika! Paprika är en relativt ny anime film från Japan som är helt fantastisk. Den kommer lämna dig med en kännsla av upplyft förbryllning, förvirrad lycka och överväldigad i största allmänhet! Kolla upp den på IMDb.com (kan inte bädda länkar i klienten jag använder just nu…) Jag kan givetvis inte lova att du inte kommer att bli besviken, och jag tänker inte ge dig pengarna tillbaka i vilket fall som helst, men detta är en film med så mycket filosofi, psykologi, funderingar och ett fantastiskt soundtrack, att jag kan med lätthet påstå att detta är något av det bästa jag sett under 2007, om inte större delen av 2000-talet. Inte ens Myasakis mästerverk Spirited Away når lika högt som Paprika, även om också den är mycket sevärd.

Så gå och hyr den nu! Jag tror inte du kommer att bli besviken, men var varnad: du kommer sannolikt att behöva se den mer än en gång!!!

Bless!
Taran

2 comments:

Anonymous said...

Tack för tipset, ska ta och se den nån dag snart. /En av de stackars satarna

Taran said...

Stackars satarna!?! Jaha, men jo. Ta å se Paprika. Den är omtumlande och glad!